Oppdatert versjon av bloggplakaten

Anbefaler også å lese: Forbrukerombudet lanserer veiledning om markedsføringsloven til bloggere og Bloggplakaten kommer, med IKT Norge i spissen

Bloggplakaten har skapt mye debatt, vi har satt oss ned og gått igjennom alle tilbakemeldinger og legger nå ut en oppdatert versjon. Vi har gjort om ordlyden og vinklet det til at dette er rettet mot blogger med kommersielle budskap. Ser frem til å lese tilbakemeldingene i kommentarfeltet.

“Dette er råd og veiledning for bloggere, blogglesere og annonsører forhold til blogger med kommersielle budskap.

1. Du som blogger

  1. har rett til å skrive om hva du vil, så lenge du følger norsk lov
  2. har et ansvar for å være ærlig og troverdig
  3. bør ikke selge meningene dine, og bør omtale produkter på en ærlig måte
  4. kan ha stor påvirkningskraft, særlig mot unge lesere – Ha alltid dette i tankene!
  5. bør henvise når du omtaler merkevarer eller mennesker og oppgi kilder
  6. bør opplyse når du har mottatt godtgjørelser eller har mottatt produkter for å skrive om disse
  7. bør ivareta din integritet slik at din troverdighet ikke svekkes

2. Du som bloggleser

  1. bør være klar over at innhold KAN være påvirket av tredjepart
  2. bør være klar over at bloggere kan skrive om produkter de kan ha mottatt gratis og/eller har blitt betalt for å skrive om
  3. bør stille deg kritisk til bloggers meninger dersom bloggeren har mottat produktet eller blitt betalt for å omtale det

3. Du som annonsør

  1. bør ta et ansvar for at blogger følger norsk lov og merker innlegg/innhold som er sponset
  2. burde ikke kontakte personer under 18 år uten foreldres samtykke
  3. burde la bloggere skrive sin ærlige mening, uten påvirkning, slik at bloggerens integritet ivaretas

349 Comments

    Joakim Larsen

    …og hva er så galt med dette, da?

    Joakim Larsen

    …og hva er så galt med dette, da?

      Underlig, for det er slik det fremstår

      Underlig, for det er slik det fremstår

      Du har fortsatt ikke med noen råd til de som kanskje trenger det mest; bloggmanagere og reklame/PR-byråer.

      Du har fortsatt ikke med noen råd til de som kanskje trenger det mest; bloggmanagere og reklame/PR-byråer.

        ELG-BJÃ?RGH! 🙂

        ELG-BJÃ?RGH! 🙂

      Enig med Petter.

      Kaller du bloggplakaten din “Bloggplakat for blogg.no, iPublish og/eller Thomas Moen” er dette selvfølgelig greit.

      Men det er ikke greit at den fremstår som en allmenngyldig bloggplakat.

      Uansett hva du sier om gode råd, vil plakaten fremstå for å være noe den ikke er og noe som mange bloggere er sterkt imot hvis det ikke tydelig fremkommer at dette er en del av din/deres business.

      Enig med Petter.

      Kaller du bloggplakaten din “Bloggplakat for blogg.no, iPublish og/eller Thomas Moen” er dette selvfølgelig greit.

      Men det er ikke greit at den fremstår som en allmenngyldig bloggplakat.

      Uansett hva du sier om gode råd, vil plakaten fremstå for å være noe den ikke er og noe som mange bloggere er sterkt imot hvis det ikke tydelig fremkommer at dette er en del av din/deres business.

        meiner du virkelig å sei at du ikkje forstår kvifor vi ikkje liker at du kaller det “plakat”? og kvifor det at du på eine sida kallar det plakat, og på andre sida seier det ikkje er reglar, disharmonerer ganske kraftig?

        meiner du virkelig å sei at du ikkje forstår kvifor vi ikkje liker at du kaller det “plakat”? og kvifor det at du på eine sida kallar det plakat, og på andre sida seier det ikkje er reglar, disharmonerer ganske kraftig?

        meiner du virkelig å sei at du ikkje forstår kvifor vi ikkje liker at du kaller det “plakat”? og kvifor det at du på eine sida kallar det plakat, og på andre sida seier det ikkje er reglar, disharmonerer ganske kraftig?

    Jeg stiller meg tvilsom til punkt #1, ettersom jeg mener at lovgivning mot visse ytringer ikke nødvendigvis at betyr at det er “galt” å skrive om. Ellers liker jeg resten.

    Jeg stiller meg tvilsom til punkt #1, ettersom jeg mener at lovgivning mot visse ytringer ikke nødvendigvis at betyr at det er “galt” å skrive om. Ellers liker jeg resten.

      Helt enig i dette, og kom gjerne med forslag til punkter.

      Helt enig i dette, og kom gjerne med forslag til punkter.

    Ingen regler for
    4. Du som er bloggmanager
    5. Du som driver reklamebyrå eller PR innen sosiale medier
    Pussig?

    Merk at markedsføringsloven har strenge regler for markedsføring mot barn og unge. At byråer, managere, annonsører går på personer under 18 år – og spesielt under 16 – selv med foreldrenes samtykke, er nok allerede over grensen. At ungdom brukes slik er et kjent fenomen, men det betyr ikke at det er ok. Det burde ikke legges til rette for i det hele tatt.

    Forøvrig. Hvis de du skal rådgi om dette ikke forstår hvordan man oppfører seg i/med en blogg, hvordan tror du de forstår formuleringer som punkt 7

    Det største problemet for mange er kanskje det å følge norsk lov. Det er komplekst selv for erfarne markedsførere. Det er knapt et ord om hva det egentlig innebærer for en (kommersiell) blogger.

    Resten av punktene er fremdeles bare et ønske om å ha en god intensjon.

    Hvis du likevel endrer setningen i toppen til:
    “Dette er råd og veiledning for bloggere, blogglesere og annonsører i forhold til blogger på blogg.no, iPublish eller med Thomas Moen som manager og med kommersielle budskap.”
    så skal jeg la deg slippe…

    Ingen regler for
    4. Du som er bloggmanager
    5. Du som driver reklamebyrå eller PR innen sosiale medier
    Pussig?

    Merk at markedsføringsloven har strenge regler for markedsføring mot barn og unge. At byråer, managere, annonsører går på personer under 18 år – og spesielt under 16 – selv med foreldrenes samtykke, er nok allerede over grensen. At ungdom brukes slik er et kjent fenomen, men det betyr ikke at det er ok. Det burde ikke legges til rette for i det hele tatt.

    Forøvrig. Hvis de du skal rådgi om dette ikke forstår hvordan man oppfører seg i/med en blogg, hvordan tror du de forstår formuleringer som punkt 7

    Det største problemet for mange er kanskje det å følge norsk lov. Det er komplekst selv for erfarne markedsførere. Det er knapt et ord om hva det egentlig innebærer for en (kommersiell) blogger.

    Resten av punktene er fremdeles bare et ønske om å ha en god intensjon.

    Hvis du likevel endrer setningen i toppen til:
    “Dette er råd og veiledning for bloggere, blogglesere og annonsører i forhold til blogger på blogg.no, iPublish eller med Thomas Moen som manager og med kommersielle budskap.”
    så skal jeg la deg slippe…

      Hvor står det at det er regler? Hvor står det at alle må følge disse?

      Hvor står det at det er regler? Hvor står det at alle må følge disse?

    Skulle en hatt med noe om de som skriver kommentarer på blogger?

    Synes ofte det blir mange personangrep, i plassen for saklige kommenterer om saker en er uenige i…

    Skulle en hatt med noe om de som skriver kommentarer på blogger?

    Synes ofte det blir mange personangrep, i plassen for saklige kommenterer om saker en er uenige i…

      4 Du som er bloggmanager
      – skal konsentrere deg om dine kunder og ikke alle andre
      – skal holde deg til en hatt av gangen
      – skal ikke fortelle hva de som ikke er dine kunder bør gjøre
      – bør være klar over at andre kan gjennomskue deg
      – er neppe troverdig utenfor din egen kundegruppe
      – bør passe deg for at det blir mer fokus på deg enn de du er manager for
      ?

      4 Du som er bloggmanager
      – skal konsentrere deg om dine kunder og ikke alle andre
      – skal holde deg til en hatt av gangen
      – skal ikke fortelle hva de som ikke er dine kunder bør gjøre
      – bør være klar over at andre kan gjennomskue deg
      – er neppe troverdig utenfor din egen kundegruppe
      – bør passe deg for at det blir mer fokus på deg enn de du er manager for
      ?

    […] Siste versjon av Bloggplakaten finner du her. Endelig kan jeg dele første versjon av Bloggplakaten med dere som blir lansert i VG i morgen. […]

    […] Siste versjon av Bloggplakaten finner du her. Endelig kan jeg dele første versjon av Bloggplakaten med dere som blir lansert i VG i morgen. […]

      Jeg har flere steder fortalt og avklart min rolle og svart på spm du etterlyser svar på.

      Jeg var i møte med Forbrukerombudet etter invitasjon til kontaktmøte for å snakke om blogging og problemstillinger rundt dette, her var jeg sammen med blogg.no.

      Jeg hadde et møte med Kokkvold som jeg inviterte til, for å få hans tanker rundt bloggplakaten og gi han mulighet til å komme med innspill.

      Jeg har ikke fått betalt for å opprette bloggplakaten.

      Flere spm? Jeg svarer gjerne.

      Jeg har flere steder fortalt og avklart min rolle og svart på spm du etterlyser svar på.

      Jeg var i møte med Forbrukerombudet etter invitasjon til kontaktmøte for å snakke om blogging og problemstillinger rundt dette, her var jeg sammen med blogg.no.

      Jeg hadde et møte med Kokkvold som jeg inviterte til, for å få hans tanker rundt bloggplakaten og gi han mulighet til å komme med innspill.

      Jeg har ikke fått betalt for å opprette bloggplakaten.

      Flere spm? Jeg svarer gjerne.

    Dette minner litt om en kontrakt. Om plikter og rettigheter. Helt OK.
    De kommersielle rettighetene til en blogger kommer dog ikke fram.
    Hvem ivaretar disse?
    Som “råd og veiledningstjeneste”, bør den kommersielle bloggeren også veiledes om sin forretningsmessige verdi, og på hvilken måte x antall lesere kan generere inntekter( utover google ads).
    En bloggers uvitenhet, kan fort bli en agents/managers fortjendeste.

    Dette minner litt om en kontrakt. Om plikter og rettigheter. Helt OK.
    De kommersielle rettighetene til en blogger kommer dog ikke fram.
    Hvem ivaretar disse?
    Som “råd og veiledningstjeneste”, bør den kommersielle bloggeren også veiledes om sin forretningsmessige verdi, og på hvilken måte x antall lesere kan generere inntekter( utover google ads).
    En bloggers uvitenhet, kan fort bli en agents/managers fortjendeste.

        Petter

        Det var jo storsinnet.

        Petter

        Det var jo storsinnet.

        anonym

        Og sist men ikke minst, Blogg.no er ogsÃ¥ med Ã¥ definerer disse retningslinjene â?? som da ogsÃ¥ Sermo, Colt PR og Dinamo har etterspurt og støttet (Ref. melding Twitter) Venn og Sofaprat-partner Eriksen jobber i Sermo, Moen er tidligere (eller er) partner i ColtPR, Dinamo vet jeg ikke.

        Jeg har stilt en rekke spørsmål til Thomas som han ikke besvarer om hva hans rolle er, møtene han hadde med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund, hvem Nettmediehuset As er (eier av bloggplakat.no) osv.

        Jeg har også spurt Thomas om opprettelsen av bloggplakaten er et betalt oppdrag han har tatt på seg. Tatt i betraktning hvor store konsekvenser innføringen av en bloggplakat vil kunne få på sikt synes jeg vi fortjener å få vite detaljene her.

        For øyeblikket kan det som du sier virke som om “Gutteklunnen grei” har funnet pÃ¥ noe de selv har fordel av. At Thomas ikke med en gang tar seg tid Ã¥ fortelle om sin egen rolle oppi dette og hva som ble sagt pÃ¥ møtene med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund synes jeg er lite tillitsvekkende.

        anonym

        Og sist men ikke minst, Blogg.no er ogsÃ¥ med Ã¥ definerer disse retningslinjene â?? som da ogsÃ¥ Sermo, Colt PR og Dinamo har etterspurt og støttet (Ref. melding Twitter) Venn og Sofaprat-partner Eriksen jobber i Sermo, Moen er tidligere (eller er) partner i ColtPR, Dinamo vet jeg ikke.

        Jeg har stilt en rekke spørsmål til Thomas som han ikke besvarer om hva hans rolle er, møtene han hadde med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund, hvem Nettmediehuset As er (eier av bloggplakat.no) osv.

        Jeg har også spurt Thomas om opprettelsen av bloggplakaten er et betalt oppdrag han har tatt på seg. Tatt i betraktning hvor store konsekvenser innføringen av en bloggplakat vil kunne få på sikt synes jeg vi fortjener å få vite detaljene her.

        For øyeblikket kan det som du sier virke som om “Gutteklunnen grei” har funnet pÃ¥ noe de selv har fordel av. At Thomas ikke med en gang tar seg tid Ã¥ fortelle om sin egen rolle oppi dette og hva som ble sagt pÃ¥ møtene med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund synes jeg er lite tillitsvekkende.

        Det er litt rart når Moen avviser at han har tatt kokkvold og co til inntekt for seg sjølv. Det har han jo gjort ved å namedroppe dei over førsteuktkastet. Det har dermed blitt tolkta som at Moen har kasta ut eit rykte om at Presseforbundet er med han, noko dei ikkje er. Det er klart og greit. Moen kan ikkje påvise ein einaste faktafeil i min bloggpost, og der er heller ingen.

        Denne bloggposten kan med fordel lesast, og mange har sett på den som oppklarande på feilinformasjonen som har versert.

        http://anneviken.blogspot.com/2010/02/kokkvold-og-norsk-presseforbund-stiller.html

        Kokkvold har sjølv kommentert. De kan jo sjå om han har retta på mitt innhald. De er velkommen til å kommentere.

        ser du denne blogggposten: http://nakri.co.uk/ord/?p=321 ser du at bloggaren ytrar bekymring for at presseforbundet skal vere med på greia:

        Sitat frÃ¥ posten: “NÃ¥r han i tillegg drar inn bÃ¥de forbrukerombudet og Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund, bidrar han til Ã¥ gi plakaten enda mer autoritet. OgsÃ¥ sier han at â?dere trenger ikke bry dere hvis dere ikke vil, altsÃ¥â??

        Det der er akkurat grunnen til at jeg bryr meg. Jeg er bekymret.”

        Det var dermed heilt nødvendig å klargjere fakta i saken her, all den tid det var misforståelsar ute om Kokkvold og NP si rolle i saka. Lik det eller ei, men ting kan tolkes, MOen, og det må du nesten avfinne deg med. lat vere å droppe navn neste gong du ikkje meiner å ta dei til inntekt for din ståstad. Godt tips.

        Det er litt rart når Moen avviser at han har tatt kokkvold og co til inntekt for seg sjølv. Det har han jo gjort ved å namedroppe dei over førsteuktkastet. Det har dermed blitt tolkta som at Moen har kasta ut eit rykte om at Presseforbundet er med han, noko dei ikkje er. Det er klart og greit. Moen kan ikkje påvise ein einaste faktafeil i min bloggpost, og der er heller ingen.

        Denne bloggposten kan med fordel lesast, og mange har sett på den som oppklarande på feilinformasjonen som har versert.

        http://anneviken.blogspot.com/2010/02/kokkvold-og-norsk-presseforbund-stiller.html

        Kokkvold har sjølv kommentert. De kan jo sjå om han har retta på mitt innhald. De er velkommen til å kommentere.

        ser du denne blogggposten: http://nakri.co.uk/ord/?p=321 ser du at bloggaren ytrar bekymring for at presseforbundet skal vere med på greia:

        Sitat frÃ¥ posten: “NÃ¥r han i tillegg drar inn bÃ¥de forbrukerombudet og Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund, bidrar han til Ã¥ gi plakaten enda mer autoritet. OgsÃ¥ sier han at â?dere trenger ikke bry dere hvis dere ikke vil, altsÃ¥â??

        Det der er akkurat grunnen til at jeg bryr meg. Jeg er bekymret.”

        Det var dermed heilt nødvendig å klargjere fakta i saken her, all den tid det var misforståelsar ute om Kokkvold og NP si rolle i saka. Lik det eller ei, men ting kan tolkes, MOen, og det må du nesten avfinne deg med. lat vere å droppe navn neste gong du ikkje meiner å ta dei til inntekt for din ståstad. Godt tips.

        Det er litt rart når Moen avviser at han har tatt kokkvold og co til inntekt for seg sjølv. Det har han jo gjort ved å namedroppe dei over førsteuktkastet. Det har dermed blitt tolkta som at Moen har kasta ut eit rykte om at Presseforbundet er med han, noko dei ikkje er. Det er klart og greit. Moen kan ikkje påvise ein einaste faktafeil i min bloggpost, og der er heller ingen.

        Denne bloggposten kan med fordel lesast, og mange har sett på den som oppklarande på feilinformasjonen som har versert.

        http://anneviken.blogspot.com/2010/02/kokkvold-og-norsk-presseforbund-stiller.html

        Kokkvold har sjølv kommentert. De kan jo sjå om han har retta på mitt innhald. De er velkommen til å kommentere.

        ser du denne blogggposten: http://nakri.co.uk/ord/?p=321 ser du at bloggaren ytrar bekymring for at presseforbundet skal vere med på greia:

        Sitat frÃ¥ posten: “NÃ¥r han i tillegg drar inn bÃ¥de forbrukerombudet og Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund, bidrar han til Ã¥ gi plakaten enda mer autoritet. OgsÃ¥ sier han at â?dere trenger ikke bry dere hvis dere ikke vil, altsÃ¥â??

        Det der er akkurat grunnen til at jeg bryr meg. Jeg er bekymret.”

        Det var dermed heilt nødvendig å klargjere fakta i saken her, all den tid det var misforståelsar ute om Kokkvold og NP si rolle i saka. Lik det eller ei, men ting kan tolkes, MOen, og det må du nesten avfinne deg med. lat vere å droppe navn neste gong du ikkje meiner å ta dei til inntekt for din ståstad. Godt tips.

        Petter

        Det var jo storsinnet.

      Vi bør få vite detaljer. Om møtene, hvilke firmaer du jobber sammen med. Den samme åpenheten du etterlyser i bloggplakaten din.

      Du sier bare at du har vært pÃ¥ møter med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund, og vips her har dere en “vær-varsom” plakat for bloggere!

      Det henger ikke pÃ¥ greip. Du mÃ¥ fortelle oss detaljene. Hva som ble sagt pÃ¥ møtene og hva det er som gjør at det er sÃ¥ viktig for deg Ã¥ fÃ¥ pÃ¥ plass noe som ligner pressens “vær-varsom” plakat.

      Hvorfor holder det ikke for deg med en TOS for blogg.no? Kan du fortelle oss det? Og ikke minst, HVEM er det du representerer?

      Her er noen spørsmål du ikke har besvart:

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 08:07

      SÃ¥ kort fortalt:

      Blogg.no ble kallt inn på teppet til Forbrukerombudet. Blogg.no hyret deg til å bli med på dette møtet. Forbrukerombudet foreslår på møtet at en kjempegod ide ville være om du/dere opprettet et domene med en bloggplakat for regulering av bloggsfæren. Kanskje foreslo de også noen konkrete punkter på møtet som du tok med deg?

      Du og blogg.no returnerer fra møtet og setter straks i gang med å lage bloggplakat, fullstendig naive om at dere er blitt brukt/manipulert?

      Jeg mener, hvis dette med mer regulering i bloggsfæren er noe du har drømt om lenge er det jo merkelig da at dette er noe som først kommer i stand like etter dette â??hyggeligeâ? møtet med Forbrukerombudet.

      Angående punkt 5, skjult politisk påvirkning. Du er overhodet ikke tydelig på hvem det er du representerer, og bakgrunnen for ditt sterke ønske om en bloggplakat på eget domene. Jeg må jo nærmest stille deg til veggs jo, bare for å få et minimum av informasjon omkring dette møtet med Forbrukerombudet og hva som foregikk der.

      Svaret ditt sÃ¥ langt er ikke tilfredstillende. Fortell oss detaljene. Hvor lenge varte det â??hyggeligeâ? møtet. Hva nøyaktig ble diskutert? Hva sa Forbrukerombudets representanter? Hva svarte dere? Videre, hvilke forretningsmessige vurderinger spiller inn for blogg.no og ditt vedkommende? Har dere fÃ¥tt signaler fra potensielle samarbeidspartnere (feks Schibsted) om at en bloggplakat er en forutsetning for samarbeid med blogg.no?

      Du påberoper deg å representere bloggsfæren, men det virker som du representerer helt andre interesser enn våre.
      Reply

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 11:48

      Hvem står egentlig bak dette initiativet som vil regulere bloggsfæren?

      Juridisk ansvarlig for den nye bloggplakaten er ifølge NORID Whois et firma som heter Nettmediehuset AS.

      I en artikkel på e24 fra 2007 står det at selskapet hadde ambisjoner om å utfordre VG Nett, TV 2 Nettavisen og Dagbladet.

      Jeg synes det er lite tydelig hvem som er ansvarlig for initiativet. Thomas du fronter det, er du ansatt i Nettmediehuset AS?
      Reply

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 13:50

      Ok.

      Kan du ikke svare på spørsmålene etter post 35. i går. Fortelle oss om detaljer om møtene du har hatt med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund.

      Så langt har vi fått vite av deg:

      1) Forbrukerombudet tok initiativ til møte (bare med deg? eller kallte de blogg.no inn på teppet, kanskje i en spesiell anledning?)

      2) Etter møtet med Forbrukerombudet tok du selv initiativ til møte med Norsk Presseforbund (Kokkvold).

      Ting jeg lurer på:

      – ba Forbrukerombudet om et møte spesifikt for Ã¥ snakke om en bloggplakat?

      – eller hvis møtet dreide seg om noe annet (hva da?), foreslo Forbrukerombudet spesifikt at du burde lage en bloggplakat pÃ¥ møtet?

      – Foreslo kanskje Forbrukerombudet at du burde ta turen innom Norsk Presseforbund?

      Din egen rolle oppi dette her er også veldig uklar. Får du betalt for dette? Er utarbeidelsen av bloggplakaten.no et oppdrag du har tatt på deg? Hvem er det som betaler?

      Hva har bloggnorge med alt dette å gjøre?
      Reply

      ———-

      Vi bør få vite detaljer. Om møtene, hvilke firmaer du jobber sammen med. Den samme åpenheten du etterlyser i bloggplakaten din.

      Du sier bare at du har vært pÃ¥ møter med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund, og vips her har dere en “vær-varsom” plakat for bloggere!

      Det henger ikke pÃ¥ greip. Du mÃ¥ fortelle oss detaljene. Hva som ble sagt pÃ¥ møtene og hva det er som gjør at det er sÃ¥ viktig for deg Ã¥ fÃ¥ pÃ¥ plass noe som ligner pressens “vær-varsom” plakat.

      Hvorfor holder det ikke for deg med en TOS for blogg.no? Kan du fortelle oss det? Og ikke minst, HVEM er det du representerer?

      Her er noen spørsmål du ikke har besvart:

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 08:07

      SÃ¥ kort fortalt:

      Blogg.no ble kallt inn på teppet til Forbrukerombudet. Blogg.no hyret deg til å bli med på dette møtet. Forbrukerombudet foreslår på møtet at en kjempegod ide ville være om du/dere opprettet et domene med en bloggplakat for regulering av bloggsfæren. Kanskje foreslo de også noen konkrete punkter på møtet som du tok med deg?

      Du og blogg.no returnerer fra møtet og setter straks i gang med å lage bloggplakat, fullstendig naive om at dere er blitt brukt/manipulert?

      Jeg mener, hvis dette med mer regulering i bloggsfæren er noe du har drømt om lenge er det jo merkelig da at dette er noe som først kommer i stand like etter dette â??hyggeligeâ? møtet med Forbrukerombudet.

      Angående punkt 5, skjult politisk påvirkning. Du er overhodet ikke tydelig på hvem det er du representerer, og bakgrunnen for ditt sterke ønske om en bloggplakat på eget domene. Jeg må jo nærmest stille deg til veggs jo, bare for å få et minimum av informasjon omkring dette møtet med Forbrukerombudet og hva som foregikk der.

      Svaret ditt sÃ¥ langt er ikke tilfredstillende. Fortell oss detaljene. Hvor lenge varte det â??hyggeligeâ? møtet. Hva nøyaktig ble diskutert? Hva sa Forbrukerombudets representanter? Hva svarte dere? Videre, hvilke forretningsmessige vurderinger spiller inn for blogg.no og ditt vedkommende? Har dere fÃ¥tt signaler fra potensielle samarbeidspartnere (feks Schibsted) om at en bloggplakat er en forutsetning for samarbeid med blogg.no?

      Du påberoper deg å representere bloggsfæren, men det virker som du representerer helt andre interesser enn våre.
      Reply

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 11:48

      Hvem står egentlig bak dette initiativet som vil regulere bloggsfæren?

      Juridisk ansvarlig for den nye bloggplakaten er ifølge NORID Whois et firma som heter Nettmediehuset AS.

      I en artikkel på e24 fra 2007 står det at selskapet hadde ambisjoner om å utfordre VG Nett, TV 2 Nettavisen og Dagbladet.

      Jeg synes det er lite tydelig hvem som er ansvarlig for initiativet. Thomas du fronter det, er du ansatt i Nettmediehuset AS?
      Reply

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 13:50

      Ok.

      Kan du ikke svare på spørsmålene etter post 35. i går. Fortelle oss om detaljer om møtene du har hatt med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund.

      Så langt har vi fått vite av deg:

      1) Forbrukerombudet tok initiativ til møte (bare med deg? eller kallte de blogg.no inn på teppet, kanskje i en spesiell anledning?)

      2) Etter møtet med Forbrukerombudet tok du selv initiativ til møte med Norsk Presseforbund (Kokkvold).

      Ting jeg lurer på:

      – ba Forbrukerombudet om et møte spesifikt for Ã¥ snakke om en bloggplakat?

      – eller hvis møtet dreide seg om noe annet (hva da?), foreslo Forbrukerombudet spesifikt at du burde lage en bloggplakat pÃ¥ møtet?

      – Foreslo kanskje Forbrukerombudet at du burde ta turen innom Norsk Presseforbund?

      Din egen rolle oppi dette her er også veldig uklar. Får du betalt for dette? Er utarbeidelsen av bloggplakaten.no et oppdrag du har tatt på deg? Hvem er det som betaler?

      Hva har bloggnorge med alt dette å gjøre?
      Reply

      ———-

      Vi bør få vite detaljer. Om møtene, hvilke firmaer du jobber sammen med. Den samme åpenheten du etterlyser i bloggplakaten din.

      Du sier bare at du har vært pÃ¥ møter med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund, og vips her har dere en “vær-varsom” plakat for bloggere!

      Det henger ikke pÃ¥ greip. Du mÃ¥ fortelle oss detaljene. Hva som ble sagt pÃ¥ møtene og hva det er som gjør at det er sÃ¥ viktig for deg Ã¥ fÃ¥ pÃ¥ plass noe som ligner pressens “vær-varsom” plakat.

      Hvorfor holder det ikke for deg med en TOS for blogg.no? Kan du fortelle oss det? Og ikke minst, HVEM er det du representerer?

      Her er noen spørsmål du ikke har besvart:

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 08:07

      SÃ¥ kort fortalt:

      Blogg.no ble kallt inn på teppet til Forbrukerombudet. Blogg.no hyret deg til å bli med på dette møtet. Forbrukerombudet foreslår på møtet at en kjempegod ide ville være om du/dere opprettet et domene med en bloggplakat for regulering av bloggsfæren. Kanskje foreslo de også noen konkrete punkter på møtet som du tok med deg?

      Du og blogg.no returnerer fra møtet og setter straks i gang med å lage bloggplakat, fullstendig naive om at dere er blitt brukt/manipulert?

      Jeg mener, hvis dette med mer regulering i bloggsfæren er noe du har drømt om lenge er det jo merkelig da at dette er noe som først kommer i stand like etter dette â??hyggeligeâ? møtet med Forbrukerombudet.

      Angående punkt 5, skjult politisk påvirkning. Du er overhodet ikke tydelig på hvem det er du representerer, og bakgrunnen for ditt sterke ønske om en bloggplakat på eget domene. Jeg må jo nærmest stille deg til veggs jo, bare for å få et minimum av informasjon omkring dette møtet med Forbrukerombudet og hva som foregikk der.

      Svaret ditt sÃ¥ langt er ikke tilfredstillende. Fortell oss detaljene. Hvor lenge varte det â??hyggeligeâ? møtet. Hva nøyaktig ble diskutert? Hva sa Forbrukerombudets representanter? Hva svarte dere? Videre, hvilke forretningsmessige vurderinger spiller inn for blogg.no og ditt vedkommende? Har dere fÃ¥tt signaler fra potensielle samarbeidspartnere (feks Schibsted) om at en bloggplakat er en forutsetning for samarbeid med blogg.no?

      Du påberoper deg å representere bloggsfæren, men det virker som du representerer helt andre interesser enn våre.
      Reply

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 11:48

      Hvem står egentlig bak dette initiativet som vil regulere bloggsfæren?

      Juridisk ansvarlig for den nye bloggplakaten er ifølge NORID Whois et firma som heter Nettmediehuset AS.

      I en artikkel på e24 fra 2007 står det at selskapet hadde ambisjoner om å utfordre VG Nett, TV 2 Nettavisen og Dagbladet.

      Jeg synes det er lite tydelig hvem som er ansvarlig for initiativet. Thomas du fronter det, er du ansatt i Nettmediehuset AS?
      Reply

      ———-

      anonym says:
      17 February, 2010 at 13:50

      Ok.

      Kan du ikke svare på spørsmålene etter post 35. i går. Fortelle oss om detaljer om møtene du har hatt med Forbrukerombudet og Norsk Presseforbund.

      Så langt har vi fått vite av deg:

      1) Forbrukerombudet tok initiativ til møte (bare med deg? eller kallte de blogg.no inn på teppet, kanskje i en spesiell anledning?)

      2) Etter møtet med Forbrukerombudet tok du selv initiativ til møte med Norsk Presseforbund (Kokkvold).

      Ting jeg lurer på:

      – ba Forbrukerombudet om et møte spesifikt for Ã¥ snakke om en bloggplakat?

      – eller hvis møtet dreide seg om noe annet (hva da?), foreslo Forbrukerombudet spesifikt at du burde lage en bloggplakat pÃ¥ møtet?

      – Foreslo kanskje Forbrukerombudet at du burde ta turen innom Norsk Presseforbund?

      Din egen rolle oppi dette her er også veldig uklar. Får du betalt for dette? Er utarbeidelsen av bloggplakaten.no et oppdrag du har tatt på deg? Hvem er det som betaler?

      Hva har bloggnorge med alt dette å gjøre?
      Reply

      ———-

    Jeg søtter meg veldig til hva Jørgen skriver i sin blogg (http://www.kjokkenfesten.no/2010/02/17/sosiale-medier-og-autoriteter-gar-ikke-sammen/) House of Prince lager ikke ny røykelov, enkelt og greit.

    Pga. ordet retningslinjer ble dratt inn her – fremsto det hele som en lov for alle som blogger, de som annonserer hos de som blogger o.l. Og da stiller selvfølgelig de fleste spørsmålet, hvorfor skal en person som representerer X antall bloggere, driver eget publiseringssystem for bloggere, selger inn annonser osv. legge til grunn hva disse “retningslinjene” er? Og sist men ikke minst, Blogg.no er også med å definerer disse retningslinjene – som da også Sermo, Colt PR og Dinamo har etterspurt og støttet (Ref. melding Twitter) Venn og Sofaprat-partner Eriksen jobber i Sermo, Moen er tidligere (eller er) partner i ColtPR, Dinamo vet jeg ikke.

    Når alt kommer til alt, det hele virker som “gutteklubben grei”, og kan da virke på de fleste som et eneste rent PR stunt i stedet for og faktisk være et greit initiativ, som det faktisk kunne vært – og fremdeles kan bli.

    Jeg søtter meg veldig til hva Jørgen skriver i sin blogg (http://www.kjokkenfesten.no/2010/02/17/sosiale-medier-og-autoriteter-gar-ikke-sammen/) House of Prince lager ikke ny røykelov, enkelt og greit.

    Pga. ordet retningslinjer ble dratt inn her – fremsto det hele som en lov for alle som blogger, de som annonserer hos de som blogger o.l. Og da stiller selvfølgelig de fleste spørsmålet, hvorfor skal en person som representerer X antall bloggere, driver eget publiseringssystem for bloggere, selger inn annonser osv. legge til grunn hva disse “retningslinjene” er? Og sist men ikke minst, Blogg.no er også med å definerer disse retningslinjene – som da også Sermo, Colt PR og Dinamo har etterspurt og støttet (Ref. melding Twitter) Venn og Sofaprat-partner Eriksen jobber i Sermo, Moen er tidligere (eller er) partner i ColtPR, Dinamo vet jeg ikke.

    Når alt kommer til alt, det hele virker som “gutteklubben grei”, og kan da virke på de fleste som et eneste rent PR stunt i stedet for og faktisk være et greit initiativ, som det faktisk kunne vært – og fremdeles kan bli.

      Takk for nye gode innspill Geir Olav, blir tatt videre.

      Ha en fin dag 🙂

      Takk for nye gode innspill Geir Olav, blir tatt videre.

      Ha en fin dag 🙂

    Hmm. Her var det en god del diskusjon i kommentarfeltet. Jeg blogger fordi det er gøy, og jeg føler ikke at bloggplakaten er noe jeg MÃ? forholde meg til, men som jeg pÃ¥ en mÃ¥te “vet” allerede. Folkeskikk. 🙂

    Synes du har gjort en god jobb jeg Thomas.

    En liten ting.. Hvorfor svarer du ikke pÃ¥ mailen min? Hvis du ikke vil hjelpe meg, sÃ¥ hÃ¥per jeg du heller kan si nei enn Ã¥ ignorere meg. :S 🙂

    Hmm. Her var det en god del diskusjon i kommentarfeltet. Jeg blogger fordi det er gøy, og jeg føler ikke at bloggplakaten er noe jeg MÃ? forholde meg til, men som jeg pÃ¥ en mÃ¥te “vet” allerede. Folkeskikk. 🙂

    Synes du har gjort en god jobb jeg Thomas.

    En liten ting.. Hvorfor svarer du ikke pÃ¥ mailen min? Hvis du ikke vil hjelpe meg, sÃ¥ hÃ¥per jeg du heller kan si nei enn Ã¥ ignorere meg. :S 🙂

    Hallgeir Hjeltnes

    Dette må jo vere det beste påfunnet på lenge.
    Eg synest dette er ting som burde tas inn i skolen.
    Blogging er den nye måten å skrive på i samfunnet og det er bra om unge uerfarne bloggere eller nybegynnere har noe å forholde seg til.
    Ikkje regler men retningslinjer!
    Stå på Thomas

    ELG-BJÃ?RGH!

    Hallgeir Hjeltnes

    Dette må jo vere det beste påfunnet på lenge.
    Eg synest dette er ting som burde tas inn i skolen.
    Blogging er den nye måten å skrive på i samfunnet og det er bra om unge uerfarne bloggere eller nybegynnere har noe å forholde seg til.
    Ikkje regler men retningslinjer!
    Stå på Thomas

    ELG-BJÃ?RGH!

    Jeg savner en distinksjon mellom hvilke punkter som er der av hensyn til lovverk, hvilke som er der av høflighetshensyn, hvilke som bare er der fordi de er generelt lure å følge.

    Savner også tydeligere henvisninger til lovverket, og tydeligere fokus på hvilke rettigheter og plikter tekstprodusenter har, spesielt avklaringer rundt sitatrett.

    Stiller meg også bak kritikken som går på at selve navnet Bloggplakaten gir seg ut for å være allmenngyldig og forpliktende, jevnfør Vær Varsom-plakaten. Vær varsom-plakaten er så vidt jeg har forstått utformet og vedtatt av Norsk Presseforbund. Disse har et mandat fra norsk presse. Dere som utformer det dere kaller Bloggplakaten mangler mandat, siden dere ikke er valgt av og dermed representerer en samlet norsk bloggosfære.

    Jeg savner en distinksjon mellom hvilke punkter som er der av hensyn til lovverk, hvilke som er der av høflighetshensyn, hvilke som bare er der fordi de er generelt lure å følge.

    Savner også tydeligere henvisninger til lovverket, og tydeligere fokus på hvilke rettigheter og plikter tekstprodusenter har, spesielt avklaringer rundt sitatrett.

    Stiller meg også bak kritikken som går på at selve navnet Bloggplakaten gir seg ut for å være allmenngyldig og forpliktende, jevnfør Vær Varsom-plakaten. Vær varsom-plakaten er så vidt jeg har forstått utformet og vedtatt av Norsk Presseforbund. Disse har et mandat fra norsk presse. Dere som utformer det dere kaller Bloggplakaten mangler mandat, siden dere ikke er valgt av og dermed representerer en samlet norsk bloggosfære.

    Takk for oppklaringer over ved kommentar 7 Thomas.

    Det var tre spørsmål jeg følte du ikke svarte på:

    1) Hva det er som gjør at det er sÃ¥ viktig for deg Ã¥ fÃ¥ pÃ¥ plass noe som ligner pressens â??vær-varsomâ? plakat.

    2) Hvorfor holder det ikke for deg med en TOS for blogg.no? Kan du fortelle oss det? Og ikke minst, HVEM er det du representerer?

    3) Foreslo Forbrukerombudet spesifikt at du burde lage en bloggplakat på møtet?

    Snakket dere om â??vær-varsomâ? plakat for bloggere pÃ¥ møtet hadde det vært naturlig at du fortalte oss detaljene omkring det.

    Takk for oppklaringer over ved kommentar 7 Thomas.

    Det var tre spørsmål jeg følte du ikke svarte på:

    1) Hva det er som gjør at det er sÃ¥ viktig for deg Ã¥ fÃ¥ pÃ¥ plass noe som ligner pressens â??vær-varsomâ? plakat.

    2) Hvorfor holder det ikke for deg med en TOS for blogg.no? Kan du fortelle oss det? Og ikke minst, HVEM er det du representerer?

    3) Foreslo Forbrukerombudet spesifikt at du burde lage en bloggplakat på møtet?

    Snakket dere om â??vær-varsomâ? plakat for bloggere pÃ¥ møtet hadde det vært naturlig at du fortalte oss detaljene omkring det.

    Takk for oppklaringer over ved kommentar 7 Thomas.

    Det var tre spørsmål jeg følte du ikke svarte på:

    1) Hva det er som gjør at det er sÃ¥ viktig for deg Ã¥ fÃ¥ pÃ¥ plass noe som ligner pressens â??vær-varsomâ? plakat.

    2) Hvorfor holder det ikke for deg med en TOS for blogg.no? Kan du fortelle oss det? Og ikke minst, HVEM er det du representerer?

    3) Foreslo Forbrukerombudet spesifikt at du burde lage en bloggplakat på møtet?

    Snakket dere om â??vær-varsomâ? plakat for bloggere pÃ¥ møtet hadde det vært naturlig at du fortalte oss detaljene omkring det.

    Angrer du/dere ikke på at dere valgte et annet navn som ikke høres så autoritært ut? Siden mange får assosiasjoner til Vær-varsom og redaktørplakaten.

    Hva med “Blogg.no/iPublish/Forbrukerombudets råd om blogging – en veiledning for lesere, annonsører og bloggere”? Tror man måtte hadd en forkortet #-tag på twitter.

    Mye unødvendig kritikk, men jeg synes dog at hele plakaten er unødvendig – da mye av den blir regulert i lovverket.

    Angrer du/dere ikke på at dere valgte et annet navn som ikke høres så autoritært ut? Siden mange får assosiasjoner til Vær-varsom og redaktørplakaten.

    Hva med “Blogg.no/iPublish/Forbrukerombudets råd om blogging – en veiledning for lesere, annonsører og bloggere”? Tror man måtte hadd en forkortet #-tag på twitter.

    Mye unødvendig kritikk, men jeg synes dog at hele plakaten er unødvendig – da mye av den blir regulert i lovverket.

    PetterNemeth

    Hvorfor blogger man ?
    Det er jo utelukkende kommersielle årsaker til dette. Enten det er å skape seg ett navn, en guru status, eller for å gjøre seg interessant for folk/næringsliv. Man kan jo ikke se på blogging som noe annet en enda en kommersiell kanal for kjøp og salg av personer/tjenester.
    Ã? regulere dette ved Ã¥ skape bloggplakaten er jo Ã¥ tro pÃ¥ julenissen. Fint Ã¥ komme med veiledning samt mane til Ã¥penhet om hva og hvorfor du blogger, men man vil jo alltid ha en egen agenda man ikke deler med andre. Bra salg av deg Thomas ved Ã¥ innføre ett forslag om en slik bloggplakat, skaper jo bra reklame og en god status rundt deg. Dyktig er du 🙂 Slik mÃ¥ det jo alltid være…

    PetterNemeth

    Hvorfor blogger man ?
    Det er jo utelukkende kommersielle årsaker til dette. Enten det er å skape seg ett navn, en guru status, eller for å gjøre seg interessant for folk/næringsliv. Man kan jo ikke se på blogging som noe annet en enda en kommersiell kanal for kjøp og salg av personer/tjenester.
    Ã? regulere dette ved Ã¥ skape bloggplakaten er jo Ã¥ tro pÃ¥ julenissen. Fint Ã¥ komme med veiledning samt mane til Ã¥penhet om hva og hvorfor du blogger, men man vil jo alltid ha en egen agenda man ikke deler med andre. Bra salg av deg Thomas ved Ã¥ innføre ett forslag om en slik bloggplakat, skaper jo bra reklame og en god status rundt deg. Dyktig er du 🙂 Slik mÃ¥ det jo alltid være…

    Dette lurer jeg på:

    Hvis dere ønsker å hjelpe �bloggere, blogglesere og annonsører [i(?)] forhold til blogger med kommersielle budskap� hvorfor går dere ikke igjennom hvilke lover og regler som faktisk gjelder?

    Er det ikke den kunnskapen som trengs?

    Dette er noe for eksempel Forbrukerombudet burde kunne hjelpe til med.

    Jeg har sjøl blitt tilbudt produkter fra bedrifter o.a. som ønsker at jeg skal teste og omtale deres produkt. Så langt har jeg ikke takket ja til noen av tilbudene. Den kunnskapen som ville være nyttig for meg å få er hvilke lover og regler som gjelder når man mottar gaver i form av produkter og tjenester (og, ja, jeg er langt eldre enn �rosabloggerne�).

    I tillegg lurer jeg på hva som skjer med de eventuelle smutthullene som finnes i norsk lovverk og som det kan synes at en del bedrifter benytter seg av når de sponser unge bloggere i håp om eller mot omtale av produkt (finnes det smutthull, hvilke er de, og burde man ikke tette dem?). En bloggplakat vil jo ikke hjelpe noen verdens ting om det ikke er lover som regulerer.

    I tillegg tror jeg at en del unge bloggere med kommersielt preg med fordel burde advares mot Ã¥ blogge hos enkelte bloggtjenester fordi bloggerne der i liten grad blir sittende igjen med inntektene av blogginga sjøl. Har man noen tusen unike treff pr dag sÃ¥ er det tross alt en del reklameinntekter Ã¥ hente pÃ¥ ei uke og det koster bare noen hundrelapper Ã¥ ha blogg pÃ¥ eget domene – og med det ha full kontroll over innhold og inntekter. Om man er bekymret for utnytting av unge bloggere burde man gi rÃ¥dgiving om hvordan man best tar vare pÃ¥ sitt eget Ã¥ndsverk, tenker jeg.

    Dette lurer jeg på:

    Hvis dere ønsker å hjelpe �bloggere, blogglesere og annonsører [i(?)] forhold til blogger med kommersielle budskap� hvorfor går dere ikke igjennom hvilke lover og regler som faktisk gjelder?

    Er det ikke den kunnskapen som trengs?

    Dette er noe for eksempel Forbrukerombudet burde kunne hjelpe til med.

    Jeg har sjøl blitt tilbudt produkter fra bedrifter o.a. som ønsker at jeg skal teste og omtale deres produkt. Så langt har jeg ikke takket ja til noen av tilbudene. Den kunnskapen som ville være nyttig for meg å få er hvilke lover og regler som gjelder når man mottar gaver i form av produkter og tjenester (og, ja, jeg er langt eldre enn �rosabloggerne�).

    I tillegg lurer jeg på hva som skjer med de eventuelle smutthullene som finnes i norsk lovverk og som det kan synes at en del bedrifter benytter seg av når de sponser unge bloggere i håp om eller mot omtale av produkt (finnes det smutthull, hvilke er de, og burde man ikke tette dem?). En bloggplakat vil jo ikke hjelpe noen verdens ting om det ikke er lover som regulerer.

    I tillegg tror jeg at en del unge bloggere med kommersielt preg med fordel burde advares mot Ã¥ blogge hos enkelte bloggtjenester fordi bloggerne der i liten grad blir sittende igjen med inntektene av blogginga sjøl. Har man noen tusen unike treff pr dag sÃ¥ er det tross alt en del reklameinntekter Ã¥ hente pÃ¥ ei uke og det koster bare noen hundrelapper Ã¥ ha blogg pÃ¥ eget domene – og med det ha full kontroll over innhold og inntekter. Om man er bekymret for utnytting av unge bloggere burde man gi rÃ¥dgiving om hvordan man best tar vare pÃ¥ sitt eget Ã¥ndsverk, tenker jeg.

    Dette lurer jeg på:

    Hvis dere ønsker å hjelpe �bloggere, blogglesere og annonsører [i(?)] forhold til blogger med kommersielle budskap� hvorfor går dere ikke igjennom hvilke lover og regler som faktisk gjelder?

    Er det ikke den kunnskapen som trengs?

    Dette er noe for eksempel Forbrukerombudet burde kunne hjelpe til med.

    Jeg har sjøl blitt tilbudt produkter fra bedrifter o.a. som ønsker at jeg skal teste og omtale deres produkt. Så langt har jeg ikke takket ja til noen av tilbudene. Den kunnskapen som ville være nyttig for meg å få er hvilke lover og regler som gjelder når man mottar gaver i form av produkter og tjenester (og, ja, jeg er langt eldre enn �rosabloggerne�).

    I tillegg lurer jeg på hva som skjer med de eventuelle smutthullene som finnes i norsk lovverk og som det kan synes at en del bedrifter benytter seg av når de sponser unge bloggere i håp om eller mot omtale av produkt (finnes det smutthull, hvilke er de, og burde man ikke tette dem?). En bloggplakat vil jo ikke hjelpe noen verdens ting om det ikke er lover som regulerer.

    I tillegg tror jeg at en del unge bloggere med kommersielt preg med fordel burde advares mot Ã¥ blogge hos enkelte bloggtjenester fordi bloggerne der i liten grad blir sittende igjen med inntektene av blogginga sjøl. Har man noen tusen unike treff pr dag sÃ¥ er det tross alt en del reklameinntekter Ã¥ hente pÃ¥ ei uke og det koster bare noen hundrelapper Ã¥ ha blogg pÃ¥ eget domene – og med det ha full kontroll over innhold og inntekter. Om man er bekymret for utnytting av unge bloggere burde man gi rÃ¥dgiving om hvordan man best tar vare pÃ¥ sitt eget Ã¥ndsverk, tenker jeg.

    […] går, eller var det i forgårs, lanserte Thomas Moen Bloggplakaten. Den skal visst vere ein slags bloggarversjon av pressa sin Vér-varsam-plakat og gjev råd til […]

    […] går, eller var det i forgårs, lanserte Thomas Moen Bloggplakaten. Den skal visst vere ein slags bloggarversjon av pressa sin Vér-varsam-plakat og gjev råd til […]

    […] går, eller var det i forgårs, lanserte Thomas Moen Bloggplakaten. Den skal visst vere ein slags bloggarversjon av pressa sin Vér-varsam-plakat og gjev råd til […]

    Gøy å se at punktene jeg addresserte i min blogg -http://lisle.no/geirolav/?p=298 – er justert eller droppet. Plakaten henger bedre sammen nå, bedre språk og tydeligere addressater. Lurt å begrense til kommersielle blogger i denne omgang.

    Jeg synes fremdeles plakaten mangler fokus – hva er formålet med den? Fomuleringene er både ‘gode råd’, pålegg og ansvarsfordeling mellom bloggere, annonsører og lesere.

    Skal en slik plakat få utbredelse:
    – formuler den som et sett med ‘standarder’ som bloggere kan velge eller velge å ikke følge. Bloggere som følger disse standardene kan, om ønskelig, markere dette ved å inkludere et logo på bloggsiden.
    – bruk tid og bruk bloggere i utviklingen av plakaten – ikke finn opp kruttet igjen, bruk etablerte standarder som kanskje finnes andre steder?
    – tilpass til forskjellige typer blogger (som dere nå har gjort)

    -go

    Gøy å se at punktene jeg addresserte i min blogg -http://lisle.no/geirolav/?p=298 – er justert eller droppet. Plakaten henger bedre sammen nå, bedre språk og tydeligere addressater. Lurt å begrense til kommersielle blogger i denne omgang.

    Jeg synes fremdeles plakaten mangler fokus – hva er formålet med den? Fomuleringene er både ‘gode råd’, pålegg og ansvarsfordeling mellom bloggere, annonsører og lesere.

    Skal en slik plakat få utbredelse:
    – formuler den som et sett med ‘standarder’ som bloggere kan velge eller velge å ikke følge. Bloggere som følger disse standardene kan, om ønskelig, markere dette ved å inkludere et logo på bloggsiden.
    – bruk tid og bruk bloggere i utviklingen av plakaten – ikke finn opp kruttet igjen, bruk etablerte standarder som kanskje finnes andre steder?
    – tilpass til forskjellige typer blogger (som dere nå har gjort)

    -go

    Gøy å se at punktene jeg addresserte i min blogg -http://lisle.no/geirolav/?p=298 – er justert eller droppet. Plakaten henger bedre sammen nå, bedre språk og tydeligere addressater. Lurt å begrense til kommersielle blogger i denne omgang.

    Jeg synes fremdeles plakaten mangler fokus – hva er formålet med den? Fomuleringene er både ‘gode råd’, pålegg og ansvarsfordeling mellom bloggere, annonsører og lesere.

    Skal en slik plakat få utbredelse:
    – formuler den som et sett med ‘standarder’ som bloggere kan velge eller velge å ikke følge. Bloggere som følger disse standardene kan, om ønskelig, markere dette ved å inkludere et logo på bloggsiden.
    – bruk tid og bruk bloggere i utviklingen av plakaten – ikke finn opp kruttet igjen, bruk etablerte standarder som kanskje finnes andre steder?
    – tilpass til forskjellige typer blogger (som dere nå har gjort)

    -go

    […] kommersielle aktøren Thomas Moen har lansert et forslag til bloggplakat – en slags vær varsom-plakat for bloggere. Hensikten er visst å beskytte leserne av […]

    […] kommersielle aktøren Thomas Moen har lansert et forslag til bloggplakat – en slags vær varsom-plakat for bloggere. Hensikten er visst å beskytte leserne av […]

    […] kommersielle aktøren Thomas Moen har lansert et forslag til bloggplakat – en slags vær varsom-plakat for bloggere. Hensikten er visst å beskytte leserne av […]

    […] kommersielle aktøren Thomas Moen har lansert et forslag til bloggplakat – en slags vær varsom-plakat for bloggere. Hensikten er visst å beskytte leserne av […]

    Hei igjen Thomas! Jeg har laget min egen bloggplakat!

    Jeg er ganske fornøyd med den, og oppfordrer alle bloggere til å lage sin egenbloggplakat!

    http://einjen.wordpress.com/2010/02/17/bloggplakaten-ikke-relatert-til-blogg-no-ipublish-eller-thomas-moen/

    Ellers så har du sikkert skjønt at jeg er uhyre skeptisk til hele bloggplakaten. Det er litt som datalagringsdirektivet. Når du først har fått implementert første fase, hva er neste steg?

    Er planen din/deres at alle bloggere må signere bloggplakaten for å få lov til å blogge?

    Hei igjen Thomas! Jeg har laget min egen bloggplakat!

    Jeg er ganske fornøyd med den, og oppfordrer alle bloggere til å lage sin egenbloggplakat!

    http://einjen.wordpress.com/2010/02/17/bloggplakaten-ikke-relatert-til-blogg-no-ipublish-eller-thomas-moen/

    Ellers så har du sikkert skjønt at jeg er uhyre skeptisk til hele bloggplakaten. Det er litt som datalagringsdirektivet. Når du først har fått implementert første fase, hva er neste steg?

    Er planen din/deres at alle bloggere må signere bloggplakaten for å få lov til å blogge?

    Hei igjen Thomas! Jeg har laget min egen bloggplakat!

    Jeg er ganske fornøyd med den, og oppfordrer alle bloggere til å lage sin egenbloggplakat!

    http://einjen.wordpress.com/2010/02/17/bloggplakaten-ikke-relatert-til-blogg-no-ipublish-eller-thomas-moen/

    Ellers så har du sikkert skjønt at jeg er uhyre skeptisk til hele bloggplakaten. Det er litt som datalagringsdirektivet. Når du først har fått implementert første fase, hva er neste steg?

    Er planen din/deres at alle bloggere må signere bloggplakaten for å få lov til å blogge?

    Hadde det vært opptil meg hadde man ventet med å lansere bloggplakaten. Ventet til man hadde fått valgt et “utvalg” av bloggere, lesere, reklamebyråer, PRbyråer, jurister, annonsører ol. som sammen satt seg ned å gjort den “ferdig”. Jeg tror dette ville gitt den mer faglig tyngde, fordi den da ville vært sammensatt av flere aktører med forskjellige synspunkter.

    Hadde det vært opptil meg hadde man ventet med å lansere bloggplakaten. Ventet til man hadde fått valgt et “utvalg” av bloggere, lesere, reklamebyråer, PRbyråer, jurister, annonsører ol. som sammen satt seg ned å gjort den “ferdig”. Jeg tror dette ville gitt den mer faglig tyngde, fordi den da ville vært sammensatt av flere aktører med forskjellige synspunkter.

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *